Om Stavanger mest, men litt om planer for Stavern og. God sommer! =D

Heisann og karolinsk sommerhilsen fra meg =D I går kveld kom jeg og mamma hjem fra tre dagers tur til Stavanger der vi hadde det kjempefint (det vil være mer om den turen senere i dette innlegget) og i morgen drar vi til Stavern for to uker i paradiset. Mens jeg kommer til å få sjekket nettet vil nettmulighetene være litt mer begrenset der og denne bloggen tar derfor sommerferie frem til søndag om to uker. Med det sagt så kommer jeg nok fortsatt til å lese og kommentere blogger, jeg bare nedprioriterer min egen blogg når jeg er på hytta og satser på at det går fint.

Ellers er livet fint. Det er litt synd at jeg var skikkelig forkjølet de første to dagene av Stavangerturen riktignok, men det var mye bedre alt på torsdag og nå er det nesten borte så det varer i det minste aldri særlig lenge om gangen. Og det ødela uansett ikke for en tur som var utrolig fin. Jeg har til og med kommet i gang med en, etter min mening, ganske fin tekst om turen (når hele teksten er skrevet ferdig kan det ellers hende den deles på Facebook, men vi får se) og det tenkte jeg å dele et utdrag fra nå. God fornøyelse:

Utdrag fra lengre tekst om Stavangertur

Det er et kjent faktum at mange fjell en gang var troll. Troll som ble urgamle før de ble forstenet og fanget i en antakelig evig form for søvn. I alle fall var det lett å trekke den konklusjonen når drømmere så den trolske magien som en gang hadde vært her og alle andre så fjell. Om en så var en drømmer som hørte sus i skogen og tenkte på vetter, hekser og skrømt og tenkte på troll i møte med fjell og åser, tenkte man også at det en gang for veldig lenge siden hadde vært ekstra mange troll akkurat i utkanten av Stavanger, mer spesifikt på strekningen mellom Moi og Stavanger sentrum, en strekning som ellers i stor grad dreide seg om trær og sauer. Alt dette og en eim av temperament for det var som om alt var striere her i vest. Man kunne lett tenke seg at om landsdelene hadde blitt personifisert så ville Vestlandet vært en litt gretten gammel mann som var tverr og egenrådig og sjelden helt tilfreds med tilværelsen. Men samtidig en mann som utstrålte klokskap og som man stolte på fordi hver rynke i fjeset hans fortalte et eventyr og mange av disse eventyrene handlet om havet og kjærligheten. Det var en annen form for magi enn man fant på Østlandet. Ikke nødvendigvis en bedre en, men definitivt annerledes.

Av andre finheter med turen kan jeg nevne å ha vært alt for usunn (og nytt hvert sekund av å være det), å ha brukt alt for mye penger (og frydet meg over det) og å ha lest bøker som er himla elsk og tegnet, fargelagt og sett for mye teit tv på hotellrommet fordi hotellrom og hytter får min indre tv-slave til å titte frem. Jeg anskaffet Game of Life-brettspillet fordi jeg en gang eide og elsket det, jeg fikk tak i enda mer tegnesaker og jeg gikk meg litt vill i Stavanger sentrums gjennomkoselige gågater. Mesteparten av turen var den største frustrasjonen at nettet funket temmelig dårlig på togturene til og fra, men med bøker og blader og aviser og kreative prosjekter var det et temmelig lite problem. Og så smakte jeg Hot Pot hos onkel A og Daniel og det var ganske godt, vi var i Kongeparken der jeg helt på ekte kjørte en berg- og dalbane og straks fikk bekreftet fordommene mine mot å kjøre berg- og dalbaner in real life siden det var såå skummelt og ekkelt og skikkelig ubehagelig og ikke spesielt moro (skjønt jeg tror den berg- og dalbanen jeg kjørte var verre enn mange andre så det er ikke helt utenkelig at jeg prøver en liten berg- og dalbane in real life igjen på et eller annet tidspunkt) og vi kjørte masse annet som bare var fint og fornøyelig i stedet.

Før jeg setter i gang med å poste masse bilder fra turen tenkte jeg å skrive en liten liste over bøkene jeg har tenkt å pakke. Dette kan funke som boktips og ellers gi dere en ide om ting jeg godt mulig kommer til å anmelde sånn etter hvert (siden jeg leser veldig mye interessant og kult fremover):

- Everyone's a aliebn when ur one too av Jomny Sun (lest, elsket og vil pakkes fordi den kan fargelegges i og for å bla i den støtt og stadig fordi den er så himla fin) <3

- The Gentleman's Guide to Vice and Virtue av Mackenzi Lee (jeg leser denne boka nå, den er basically gay love + road trip + viktoriansk Europa og jeg har hørt rykter om at den vil inneholde pirater etter hvert og jeg har kost meg sååå mye med de første 100 sidene at jeg fryder meg over at det gjenstår 400 sider til i en bok som temmelig garantert vil være en av årets store litterære favoritter) <3

- Bad Feminist av Roxane Gay (bok med essays som jeg smugleste mye av i en bokhandel i fjor vår før jeg kjøpte boka i fjor sommer og så har jeg liksom hele tiden tenkt at den skal leses, men så prioriterer jeg andre bøker hele tiden selv om den virker svært interessant)

- Goodbye Days av Jeff Zentner (deprimerende ungdomsbok som virker fin siden forfatterens forrige bok overbeviste veldig, den var for øvrig også god på å være deprimerende ungdomsbok)

- Ishavspirater av Frida Nilsson (eventyrlig bok for store barn som sammenliknes med Astrid Lindgren av aviser såpass ofte at den fortjener min oppmerksomhet vil jeg tro) =D

- Eleanor Oliphant is completely fine av Gail Honeyman (jeg har hørt at denne skjønnlitterære romanen er veldig fin, men skaffet den mest pga. fin tittel)

- En mann ved navn Ove av Fredrik Backman (har lest denne boka og har egentlig ikke tenkt å lese den igjen, men det er fint å kunne bla i den mye og å kunne se igjen filmen og slikt siden jeg har dette "En mann ved navn Ove"-musikalprosjektet mitt)

- How to stop time av Matt Haig (fordi jeg har elsket omtrent alt jeg har lest av Matt Haig før) =D

- Eliza and her monsters av Francesca Zappia (ungdomsbok om en jente som skriver og tegner en kjempepopulær webcomic som virker underholdende siden det er et fint tema og dessuten er det illustrasjoner fra denne fiktive webcomicen inkludert og de er tegnet av Francesca Zappia de og så det virker litt kult)

Siden jeg er meg selv og tanken på å ikke ha nok å lese på er den skumleste tanken i verden så er jeg logisk nok hemmelig redd for at å pakke seks bøker jeg ikke har lest i tillegg til boka jeg holder på med for øyeblikket (og de to bøkene som jeg altså har lest, men pakker for other reasons) ikke skal være nok, men jeg regner med at det nok er det (ikke minst fordi flere av disse bøkene er ganske tykke og det også er en del blader og pocketer og bøker jeg har lest før på hytta fra før). Dessuten ender jeg sikkert opp med å kjøpe en og annen bok i Larvik sentrum også kjenner jeg meg selv rett og vi kommer til å kjøpe masse blader og aviser de neste to ukene så jeg er nok ganske så safe. Uansett... å som jeg skal lese denne sommeren ;) Jeg skal også skrive (litt hver dag er målet, om det så er bare ét ord er det mer enn ikke noe), jeg skal tegne og fargelegge masse og jeg skal spise viktige ting som bringebær og se SYTYCD-ting på kaféen mens jeg drikker kakao. Yay! (I eventuelle kommentarer til dette innlegget er det ellers bare å si fra om hvilke bøker dere har aller mest lyst til å se en anmeldelse av, det er bortimot 99% sikkert at Jomny Sun-boka vil anmeldes etter ferien og jeg regner med at mye annet her vil anmeldes etter hvert, men hvis det er noe her der folk er særlig sånn "ååå, denne boka MÅ du skrive om når det er lest ut, Karoline" så er det bare å si fra).

Her er til slutt litt bilder fra Stavanger-turen:

Vestland-utsikt fra buss for tog mellom Moi og Stavanger på veien til :)

Hotellfrokost <3

Pepsi på glassflaske, te og verdens mest adorable bok EVER <3

Fargeleggingsmoro i den aborable boka ;)

Fine treet i Stavanger sentrum.

Utsikt fra attraksjon i Kongeparken der man var høyt oppe og så mye :)

Onkel A og Mr. D vant bittelitt Kvikk Lunsj på lykkehjulet :)

Fargegaten (den heter til og med Fargegaten, jeg bare kalte den det fordi det føltes så riktig og så er det navnet og)

Denne butikken hadde veldig fint navn og veldig fine kjoler (jeg tror ikke det er kjoler som ville kledd meg særlig godt riktig nok, men det går bra og det var fint å se på i vinduet uansett)

Jeg leser denne boka nå og den er helt amazing:

Bevismateriale på amazingness ;)

Ellers har jeg ønsket meg t-skjorter med fint eller artig trykk og det har jeg nå:

Særlig den tredje, den er såå søt, bare ååå <3

Og det var bilder og annen moro og så er det bloggferie fordi i morgen = STAVERN!!!

Yay! <3 God sommer alle sammen!