temaet er sangtekster av alle ting :O)

Det slår meg at en av grunnene til at jeg er så glad i musikaler er at jeg er så opptatt av teksten og i musikaler forteller sangene en historie og det er noe magisk ved det. Dessuten har jeg lett for å mislike en sang dypt og inderlig bare på grunn av teksten, noe jeg føler for å gi noen eksempler på nå. Vi har for eksempel Anastacias sang "Sick and tired" som er en sang som irriterer meg. For det første så høres begynnelsen på sangen ganske teit ut og jeg er egentlig overbevist om at den starter med at noen synger "Å, jeg er så lei, å jeg er så lei" om att og om att før Anastacia stemmer i med "This love isn't fair" eller noe sånt, og for det andre har den en frase i refrenget og det er den som i hovedsak er irritasjonsmomentet. Der går teksten nemlig slik: "I'm so sick and tired of being sick and tired". Syk og trøtt av å være syk og trøtt, det er muligens blant det mest idiotiske blant sangtekster etter min mening og viser tydelig at låtskriverne i dette tilfellet manglet en del på kreativitet og derfor endte opp med å bare gjenta seg selv. Så har vi Ravi som er et annet irritasjonsmoment på grunn av sangen "E-Ore". Jeg ble aldri helt med på den Ravi-bølgen som tok over landet for noen år siden. Noen av sangene hans var fengende, ja, men det var ikke helt min stil og særlig ikke etter sangen "E-Ore". Som mange vet er jo hovedtemaet i denne sangen at vi synger E-ordet og at noen blir slått ut når noen slår ut håret. Så langt, så vel, men så kommer det refrenget som gjorde det sikkert en gang for alle at jeg ikke ville bli noen Ravi-fan. Det ene refrenget går nemlig slik:
"Beibe-beibe, Beibe-beibe, Beibe-beibe, Beibe-beibe
Beibe-bei-bei-bei-bei Beibe-beibe
Beibe-bei-bei-bei-bei-bei"
(Tekst kopiert fra denne linken der hele teksten står: http://www.mp3lyrics.org/r/ravi-dj-lov/e-ore/. Det står i dette oppsettet der og da blir det sånn nedovergående her og.)
Jeg syns det er greit i enkelte sanger hvis refrenget bare er den samme teksten igjen og igjen, yndlingssangen min er tross alt "Stand by me", men hvis det som går igjen bare er et ord og ordet i tillegg er ordet "baby" skrevet som "beibi" så mister jeg litt respekten for låtskriveren og sangen. Det kan være et tegn på at det er noe fundamentalt galt med meg siden en sånn ting kan irritere meg så kraftig, men det får så være. Folk kan da være litt mer kreative. Dessuten får jeg følelsen av at teksten bare er der for å følge opp melodien og man kan la det være områder i en sang som er instrumentale og, det er etter min mening bedre enn tekst som ikke gir noe til sangen utenom å fylle opp plass. Den tredje sangen som har en tekst som irriterer meg til vannvidd er sangen "I just can't get you out of my head" til Kylie Minogue. Denne sangen er a) grunnen til at jeg aldri har hatt noe spesielt sansen for Kylie Minogue og b) en av de sangene der det som synges skjer i virkeligheten. Kylie synger "I just can't get you out of my head" og etterpå kan man ikke få denne sangen ut av hodet, noe som er et bevis på skjebnens grusomme ironi. Og jeg hater, hater, hater å ha denne sangen på hjernen, "Fiskebolla lengter etter havet" er greit, musikalsanger er greit, "I just can't get you out of my head" er totalt ugreit deluxe. Og nå tenkte jeg på denne sangen og vil vel få den på hjernen igjen. Jeg innser at det muligens er noe patetisk med å mislike sanger og sangere på grunn av slike detaljer som jeg nevner her og det faktum at jeg til og med skriver et blogginnlegg om det gjør meg nok enda mer idiotisk, men noe må man da blogge om og sangtekster er egentlig et tema som interesserer meg. Men nå har jeg altså bablet i vei om ting som irriterer meg og sånt og da tenkte jeg å ha en kort guide har til hvordan man kan få til en sangtekst som jeg liker:

Guide til hva jeg liker i sangtekster

Steg 1: Annet enn kjærlighet som tema
– Jeg er litt ekstra positiv til en sang hvis temaet er noe annet enn kjærlighet. Selvsagt liker jeg sanger med romantisk tema, noe annet hadde vært nedbrytende siden det er temaet i nitti prosent av alle sanger, men hvis sangene kanskje har noe annet tema enn kun "jeg elsker deg, bli min" og liknende eller har et utradisjonelt tema så vekker det absolutt interessen min. Jeg hadde for eksempel vært svært positiv om jeg møtte på en sang som handlet om lyktestolper (lyktestolper har jeg forresten startet en fangruppe for nå på facebook, alle er velkomne). Eksempler på andre sanger med andre temaer enn kjærlighet er sangen "For Good" fra musikalen Wicked (den handler riktignok om det nært beslektede temaet vennskap, men allikevel), Aquas "Barbie Girl" (som jeg må innrømme at jeg likte svært godt da jeg var yngre, jeg lagde til og med egen koreografi til den) og de fleste sangene i musikalen "Trollmannen fra Oz". Det er selvsagt mange andre også og mange sanger som kan tolkes forskjellig sånn at de for noen handler om vennskap og for andre om kjærlighet og sånt, men det var bare noen sanger jeg tenkte på nå.

Steg 2: Ikke alt for mange gjentakelser
– Jeg synes noen gjentakelser funker fint altså. Refrenget for eksempel kan jo mer enn gjerne være likt fra ende til annen for eksempel. Jeg mener bare at refrenget kan være noe annet enn bare den ene setningen gjentatt igjen og igjen og liknende helst. Det skal innrømmes at jeg har gjort dette selv i sanger jeg har skrevet, som i en sang jeg skrev som jeg kalte "Gemini, gemini" der temaet var at to jenter likte den samme gutten og at den ene tar opp jakten på ham selv om hun vet at venninnen hennes liker ham. Der var refrenget simpelthen "Gemini, gemini. Gemini, gemi-gemini sister. Aaaaah aaah aaah, gemini sister. Aaaaah aaah aaah gemini sister. Yeah! Aaaah gemini sister-gemini". Jeg er litt skamfull over å innrømme at jeg var kjempefornøyd med dette refrenget da jeg var femten og skrev det og jeg husker fortsatt melodien, men hvis jeg skriver sanger nå så er refrengene heldigvis langt mer avanserte enn bare "gemini, gemini…" Uansett så liker jeg det best i sanger hvis refrenget har litt mer variasjon og et eksempel på en cd der det gjøres utmerket etter min mening er Marit Larsens "Under the Surface" som har perfekt variasjon av tekst i refrengene sine.

Steg 3: En historie fortalt i sangen

– Jeg nevnte i begynnelsen av dette innlegget at jeg føler at musikaler forteller historier i tekstene sine, men det er også andre sanger som jeg synes er utmerkede på dette punktet. Et godt eksempel er sangen "Cat in the craddle" eller hva den nå heter som forteller en historie om oppvekst og farspersoner i teksten og avslutter historien når sangen slutter. Da blir sangen som en bok nærmest og det er så fint synes jeg. Et annet eksempel er de aller fleste sangene på Stacey Orrico cden min som jeg pleide å like godt for noen år tilbake. Jeg vokste så litt fra denne cden, i tillegg til at jeg syntes at en del av sangene ble litt for belærende og kristne for min del, men det var likevel en del fin historiefortelling i sangene på den cden og en av linjene var jo til og med "Chapter One, page one" i den ene sangen, så det var til og med bokreferanser. Ved at jeg liker at teksten i en sang forteller en historie så liker jeg også sanger som starter med "once upon a time" eller liknende og så digger jeg selvsagt sangen "Poor thing" fra Sweeney Todd som forteller historien om "the barber and his wife" og med det virkelig forteller en historie på noen få minutter i en sang.

Steg 4: At det er lett å leve seg inn i sangen
– Jeg elsker når jeg kjenner meg igjen i en sang og en sangtekst kan gi dette resultatet og med det bli enda bedre i mine øyne. Sanger som "I'm not that girl" fra musikalen Wicked (og jeg unnskylder min litt for overdrevne nevning av denne musikalen, men jeg liker den så godt bare) kan man kjenne seg igjen i fordi man kanskje en gang i blant føler at man ikke er den utvalgte og ønsker at man var det eller hvis noen andre vinner en konkurranse og man er skuffet fordi man ikke er den heldiggrisen. Jeg tror ønsket om å kjenne seg igjen forklarer den store appelen romantiske sanger har for de aller fleste er jo forelska en gang i blant og da føles det som om alle sangtekster med romantisk innhold er skrevet for deg. Hvis man har en kjæreste og er kjempeforelska så er jo sangen "I will always love you" en vinner, hvis kjærligheten har gått elendig passer "Yesterday" utmerket og hvis man er forelsket i en som ikke vet det eller ikke gjengjelder følelsene er sangen "On my own" fra Les Miserables helt toppers og så videre. Og ellers kan i hvert fall kjenne meg godt igjen i sanger som "Optimist". 

Steg 5: At de er behagelige å synge på
– Med behagelig å synge på mener jeg at jeg liker at sanger er litt flytende og at de er teknisk sett mulige å synge uten at tankene om at du synger elendig slår deg alt for mange ganger. Mange av sangene i "Sweeney Todd" er flotte og kule, men svikter litt på dette punktet og et meget godt eksempel er sangen "By the sea". Den er fin å lytte til og kul og alt det der, men den er utrolig vanskelig å synge egentlig siden den har den melodien den har. Sangen "Johanna" fra samme musikal er derimot et godt eksempel på det motsatte. Siden det er litt sånn lange toner og sånn så er den veldig komfortabel å synge. Vokalene i strofen "I feel you, Johanna" for eksempel blir dratt ut sånn at det høres ut som: "I feeeeeeeeeeeel yoooooooooooooou, Johaaaaaaaaanaaa" og det er behagelig å synge. "Where is love" fra musikalen Oliver er også ypperlig på dette punktet for her blir det sånn: "wheeeeeeeeeeeeeeeeere is love" og sånt. Ellers er jo masse Beatles-musikk, den tidligere nevnte sangen "I will always love you" og min favorittsang "Stand by me" andre eksempler på ting som det rett og slett er behagelig å synge og derfor ganske moro å synge på også (selv hvis man ikke egentlig synger særlig pent). Jeg må selvfølgelig innrømme her at dette siste punktet egentlig dreier seg vel så mye om melodien som teksten, men det er fortsatt relevant.
***
Som mulige lesere skjønner så har jeg tenkt mye, muligens for mye på temaet sangtekster, og jeg vet hva jeg liker og hva jeg ikke liker. Jeg vil i tillegg legge til et punkt til som er en sånn rar greie som jeg personlig alltid har likt litt i sanger og som er litt merkelig kanskje.

Sanger der tekst og melodi ikke passer sammen.
– Det er jo selvsagt alltid fint når teksten passer som hånd i hanske med melodien, men jeg kan godt like det omvendte også. Eksempler er sanger som jeg likte som barn som "Nå skal vi skilles, Johanne" som er et godt eksempel på dumt tema, men morsom melodi. Det er en del av meg som ville funnet det kjempemorsomt hvis jeg fant en sang der teksten var "I'm drowning in despair and death is here and now I'm gonna die. Dum de dum" med en koselig og oppmuntrende melodi. Jeg skal gi et eksempel der jeg bruker den velkjente melodien til "Lisa gikk til skolen" og lar teksten være et paradoks deluxe i forhold til melodien.

Jeg er Pelle Kvistum (melodi: Lisa gikk til skolen og tekst: Karoline Heldal-Lund)

Jeg er Pelle Kvistum,
kannibal er jeg
og nå skal jeg spise
mennesker på min vei

En skal jeg fortære
bit for bit for bit
mens jeg gjerne drikker
blod og spytt og sprit

Og desserten, kjære,
den skal være barn,
de skjæres i biter
mens jeg nøster garn

Du skjønner tegninga, liksom. Så det er altså en morbid og muligens sprø del av meg som synes det er morsomt når teksten er mer deprimerende eller liknende, mens melodien er blid og sprudlende. Sangen "Oi, så tjukk du har blitt" har også fått til dette fenomenet. Jeg syns derimot deprimerende melodi og positiv tekst fungerer mye dårligere og det skal jeg gi et eksempel på nå.

Jeg er lykkelig (melodi: Hvem kan segla förutan vind og tekst: Karoline Heldal-Lund)

Jeg er lykkelig, alt er bra,
verden er helt fantastisk
En gang vil jeg nok bli berømt
og det vil være praktisk

Jeg har alt som jeg trenger nå,
kjenner sola i nakken
og jeg nyter minuttene
uansett vei på bakken

Det blir liksom ikke det samme. Jeg oppfordrer nå lesere til å finne på deprimerende tekster til de glade melodiene dere hører og gjerne det omvendte for deprimerende melodier for det er veldig artig egentlig
:O) (Karoline ler ondskapsfullt og dikter grusomt morbide nye tekster inni hodet sitt til barnesanger mens hun trykker på publish-knappen og omsider finner på noe annet enn å skrive om sangtekster!)

8 kommentarer
    1. Hvis det er noen trøst, er jeg faktisk innmari opptatt av sangtekster sjøl, og kan (ikke for å skryte) unormalt mange sanger utenat. Faktisk pleier jeg å kunne alle sanger jeg liker utenat, fordi jeg generelt tillegger teksten mye tanke når jeg hører sangen og legger godt merke til den. Og ja, jeg er kanskje nettopp derfor enig med deg på veldig mange punkt. Jeg er også uendelig lei av kjærlighetssanger, men det kommer nok mer an på måten det blir sunget på i stedet for akkurat temaet. Det er i væffal min teori – at ingen tema i seg sjøl er oppbrukt, men at det er sjølve måten det er skrivd om på som er så håpløs. Ta Taking Back Sunday, for eksempel – de har noen av de mest geniale tekstene jeg veit om, og så godt som samtlige handler om kjærlighet, eller rettere sagt mangelen på kjærlighet. Sjekk gjerne ut for eksempel http://www.azlyrics.com/t/taking.html, om du er interessert:)
      Og jeg må innrømme at jeg lo godt av kannibalsangen din x)

    2. Jeg skal titte på linken du nevnte og fryder meg ellers over at kannibalsangen falt i smak for jeg var ganske så fornøyd med den selv. Jeg må innrømme at jeg har en viss fascinasjon for kannibaler og jeg skal på et eller annet tidspunkt få skrevet en novellesamling med kannibalfortellinger forhåpentligvis.

    3. Karoline leser kommentaren sin før hun titter ned på gulvet og ser noen negler og hårstrå ligge der. “Oi da,” bemerker hun, “jeg må visst skjule sporene bedre.”
      Ok, det jeg nettopp skrev var tull eller var det det…
      he he he he he
      :O)

    4. Enig i mye her altså. Jeg liker også mer “avanserte” sangtekster, eller at de har en viss mening i hvert fall. Det er mange som er gode på å fortelle historier. Bruce Springsteen (som jeg var storfan av som ungdom/ung voksen) har en rekke slike sanger, spesielt fra sine eldre album. (Det ble litt kjedeligere etterhvert da han ble lykkelig gift.) Jeg er ikke noe særlig fan av musicaler, men det er en jeg virkelig elsker og det er Les Miserables. Jeg så den på video en gang jeg hadde kjærlighetssorg og måtte bare se den om og om igjen… og grein like mye hver gang. 🙂

      Ellers er det jo en del countrysanger som inneholder historier, f.eks. har jeg sansen for Johnny Cash… og han har en sang du burde lytte til: A boy named Sue. Veldig artig! 🙂

    5. Nå har jeg lest hele innlegget og føler jeg må legge igjen noen ord 🙂
      Må kommentere at du irriterer deg over “can’t get you out of my head” sangen. (Sorry å nevne den :). Er det ikke akkurat det som er så fantastisk med musikk? Er det ikke akkurat sånn musikk man vil høre på eller lage? Musikk som påvirker og får frem følelsene til andre (til og med når det er provoserende) Må alt være så “romantifisert” hvis du skjønner? 😉
      Det er bra å vite hva man liker, tenker jeg. Da er det lettere å lage noe selv, når man er sikker på hva man vil ha og hva man ikke vil ha.
      Hvordan går du frem når du skriver sanger, hvordan er din prosess fra idê til ferdig produkt (med tanke på tekst)? Blir glad om du svarer! ([email protected])
      Uansett: Lykke til videre og fortsett å del tankene dine i bloggen!
      Mvh Marianne.

    6. Tusen takk for kommentaren og fint med innspill. Og jo da, du har et poeng når det gjelder “Can’t get you out of my head”, det er jo bra når sanger vekker engasjement og jeg irriterer meg mye mindre over den nå enn da jeg skrev dette innlegget.
      Og når jeg skriver sanger så pleier jeg bare å få en melodi inni hodet mitt og så skriver jeg en tekst som passer til melodien. Det blir ikke noe mer ut av det enn det siden jeg ikke kan noter eller å spille noen instrumenter. Men jeg syns det er veldig gøy for det er noen ting det er lettere å formidle i en sang enn i en novelle eller lengre greier.
      Takk for lykkeønskninger videre, jeg skal fortsette å dele tankene mine i bloggen min og jeg er veldig takknemlig for kommentaren din for den var så utfyllende og fin og inspirerende rett og slett. Takk =0)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg