Wall-E (en anmeldelse av en film som anbefales på det aller sterkeste)

Da jeg leste at Pixars neste animasjonsfilm skulle handle om en robot som var igjen på jorden 700 år etter at menneskene hadde forlatt den var jeg i første omgang litt skeptisk. Så begynte jeg å se bilder av Wall-E som viste meg at han var toppen av søthet og trailerne fikk meg videre enormt nysgjerrig og resultatet av alt dette er at jeg har gledet meg som et lite barn til Wall-E denne måneden og Wall-E var verdt det for dette er en umiddelbar klassiker. Og nå skal den anmeldes i vei!

Wall-E – Kjærleik, eventyr og ekte filmmagi

"There's a lot of world out there." Tonene fra musikalen "Hello Dolly" høres mens vi blir introdusert til jorden om mange, mange år og etter hvert også blir kjent med de to levende vesnene som er igjen der; en kakkerlakk og roboten Wall-E. Wall-E er en robot som har ryddet opp etter menneskene i over 700 år og han begynner følgelig å bli veldig ensom. Så kommer roboten Eve til jorden for å se om det er noe liv der og da blir hun snart nok kjent med Wall-E som forelsker seg i Eve ved første blikk. Etter hvert drar Wall-E og Eve fra jorden og opplever et storslått eventyr…

Jeg vil ikke røpe noe særlig mer av plottet og jeg vil helst unngå å spoile filmen for de som ikke har sett den, men det jeg kan røpe er at dette er et science fiction eventyr, men i enda større grad er det en romanse av det sjeldent magiske slaget. Wall-E er en veldig menneskelig karakter som er nysgjerrig, omsorgsfull og blant de søteste animerte figurene ever og Eve er en mer moderlig robotjente som også er sjarmerende med sin søte fnising over Wall-Es handlinger og sitt pågangsmot. Og det er disse to robotene som historien handler seg om; i en historie som underholder barna med genuint sjarmerende humor, som gir glede til science fiction fans med sine klare referanser til "2001: A Space Odyssey" (eller hva den nå heter) og som blir rørende som bare det for den som har ventet på en ordentlig søt romanse. Utenom kjærleiken føles det nødvendig å nevne at Wall-E er en film som også har andre uforglemmelige karakterer og en scene som får deg til å tenke på Titanic og som er et av filmens mange høydepunkt. Men det er likevel forholdet mellom Wall-E og Eve som virkelig er det som gjør filmen.

Pixar tar ellers animasjon til nye høyder med Wall-E og gir liv til robotene på en måte som gjør at de føles helt levende for seeren. Dessuten er omgivelsene nydelig animert med masse flotte bilder fra verdensrommet og fra jorden. Menneskene skiller seg ut fra resten med en mer tegneserieaktig look og noen har irritert seg over dette, men jeg føler at det har en hensikt og er et godt valg av Pixar. Jeg føler at dette er med på å vise hvordan robotene på mange måter er mer menneskelige enn menneskene selv som følge av hva fremtiden har ført frem mot og føler at dette videre viser hvor gjennomtenkt Pixar har vært med denne filmen. Pixar har også valgt å ha med noe live action i filmen og også stedene som dette skjer er gjennomtenkte og bidrar til å gjøre filmen spesiell.

Jeg må også nevne musikken for her er den virkelig magisk. Dette klippet fra youtube: http://www.youtube.com/watch?v=gfZXyum-p40 viser ypperlig hvor godt sammensatt musikk og bilde er. (Men jeg vil minne om at å gå inn på denne linken er ved eget ansvar siden den på noen måter kan spoile ting i filmen. Når filmen er sett derimot oppfordrer jeg alle til å følge denne linken flere ganger for den viser et av de absolutt mest magiske øyeblikkene i filmen.) Filmen benytter også litt musikk fra musikalen "Hello Dolly" (som er en musikal jeg ikke har sett selv) og dette fungerer utmerket og skaper virkelig stemning i filmen. Den originalkomponerte musikken signert Thomas Newman er også fantastisk og minner meg på sett og vis om musikken i spillet "Super Mario Galaxy" (noe som er et pluss) og det er ellers en finfin sang under rulleteksten med Peter Gabriel. Dette er en av de filmene der musikken løfter filmen og aldri er til bry, men alltid passer utmerket.

Det er på mange måter vanskelig å skrive om Wall-E for jeg vil ikke spoile noe særlig for de som ikke har sett den enda (og er du som leser en av dem så anbefaler jeg deg å løpe til kinosalen i full fart) og uansett er det en film om blir forbi ord. Det er en av de få filmene der jeg fikk tårer i øynene på slutten (og jeg får sjelden tårer i øynene av film) og en film der man er så inni handlingen at man aldri prøver å sjekke klokka si for å se hvor lenge som er igjen. Det er en film der man har en minidepresjon etterpå fordi man aldri kan se filmen for første gang igjen og en film der man øver på å høres ut som Wall-E og Eve mens man går til t-banen fordi de har så søtt robotspråk som på sitt vis forteller mer enn alle våres lange og dypsindige setninger. Det er rett og slett en film som viser magiske øyeblikk på en måte som man alt for sjelden ser i moderne filmer, en film der man sitter igjen med den samme følelsen som man fikk da man var liten og så "Et amerikansk eventyr" og "Løvenes Konge" for første gang og en film der man umiddelbart får lyst til å bestille en ny billett og se hele filmen på ny.

Jeg vet ikke hva mer jeg skal si, men det er i hvert fall Pixars beste film (dvs. bedre enn både Ratatouille og De Utrolige) og en film som jeg har tenkt å gi terningkast 6 :O)
***
Utenom å ha sett Wall-E skal jeg spennende nok på biblioteket i dag og bytte ut musikalsoundtrack og muligens kjøpe noe hvis noe roper på meg fra butikkhyllene. Jeg blogger igjen om ikke en alt for lang stund :O)