Oppdrag: Stockholm =D

Heisann! Det er mandag og jeg har i dag vært på jobb og gjort fine hverdagsting etter en helg som har føltes veldig lang, men som også har vært koselig, rar, begivenhetsrik og fascinerende. Jeg var nemlig på familietur til Stockholm og det bydde på litt av hvert av action og spenning! Og dette innlegge vil dreie seg om denne turen, inneholde masse bilder og annet karolinsk og være ganske langt, men det får gå. Da setter jeg i gang!

Turen begynte på fredag med lunsj på Peppes sammen med mamma før vi traff Onkel A, Onkel C med samboer og barn og broren min og hans kjæreste. Vi var ti til sammen og vi skulle på tur! Og ting startet jo veldig fint. Det var sol, det var behagelige togseter på det veldig varme toget, ting var hyggelig og vi ante fred og ingen fare før dramatikken tok til. Denne dramatikken skal her formidles i diktform siden jeg skrev poesi om det hele på fredag i et øyeblikk da jeg var inspirert og frustrert samtidig.

En tur er mer enn en tur

En tur til Stockholm e’kke kun en tur,

det er et eventyr med dramatikk,

med stans i timesvis for togtrafikk

fordi en brann var veldig lite lur

Vi var på vei da skogsbrannen tok til

og ventingen som altså endte med

å vente mer på buss et øde sted

før alt var et slags salig bussespill

Omsider var vi på et tog på ny

og midt på natta vil vi endelig

komme frem og da til slutt få være fri

for reisekaos gjennom land og by

Om ikke annet har man litt av hvert

å bable om når man skal tale fritt

om alt om turens glede og profitt,

nå er vi alle togproblemsekspert

Med andre ord tok turen til Stockholm en god del mer tid enn beregnet og vi var ikke på hotellet før litt over 2 på natta da vi alle var temmelig trøtte og slitne. Og da kom det litt mer kaos da jeg og mamma skulle få nøkkel til rommet vi skulle dele og fikk levert nøkkel til rom 2209, et rom som viste seg å være bebodd av en halvnaken og fryktelig gretten gammel mann som ikke satte særlig pris på nattbesøk naturlig nok. Da var det ned igjen og omsider fikk vi nøkkel til et tomt og ubebodd rom der vi kunne sove. Så herre jemini, det var veldig mye mer kaos enn forventet.

Så kom lørdagen, finfine lørdagen som inneholdt mye cola, noen kafébesøk og shopping selvfølgelig. Og mens det var litt kjedelig i Gamla Stan fordi vi gikk sånn ti i flokk og jeg for min del ble litt frustrert av snørr og rennende øyne (noe som bare var på visitt på lørdag, slapp helt unna sånt i går), så var det hyggelig også og innmari pent. Og så kom vi til Drotninggatan der vi gikk mer hver for oss og jeg shoppa litt og slikt før vi dro tilbake på hotellet der det ble brukt tid på å lese, å spise god og mettende hotellmiddag og å sjekke dataen som hadde nett-tilgang litt mer enn nødvendig. Her kommer litt bilder fra lørdagen:

Hotellfrokost. Omtrent alltid når jeg er på hotell spiser jeg agurk, tomat, melon og kjeks i vilden sky til frokost. Og alt på denne tallerkenen smakte kjempegodt 😉

Et kvikt og koselig bilde av Onkel A (satser på at det går bra at jeg har med bilde av ham i dette innlegget) som spiser frokost.

Vestibyllen, inngangspartiet, dataen der jeg fikk sjekket Facebook og Hotmail så mye jeg ville, fin lampe i taket. Yay!

På kafé i Gamla Stan med Cola og punsjebolle. Det ble alt for mye Cola denne helgen og det er jeg særdeles fornøyd med =D

Mann i Gamla Stan som spilte på glass. Vakkerhet <3 I tillegg inneholdt Gamla Stan Science Fiction Bokhandeln som er akkurat som Outland og et skikkelig paradis når man er meg. Shoppede underverker skal jeg ta for meg litt senere.

Fancy kanon utenfor slottet!

Hotellet var 34 etasjer høyt og hadde en skybar i 34 etasje der det var en flygende sykkel + en fantastisk utsikt!

Herlig <3

Og så kom søndag med mer Cola, mer shopping og annen moro og jeg har herved en ny kjole som man kan se her:

Den er ermeløs, fin, blåblomstret og jeg elsker den 🙂

Ellers så innebar søndag også mer forsinkelser siden noen signalproblemer og ymse andre ting skapte litt trøbbel. Men det fine var at det ikke var snakk om mer enn en time og tjue minutter og det er langt bedre enn fredagens tre timer pluss og bussmas og ditten og datten. Like fullt var jeg utrolig dritlei av å sitte på tog ved elleve-tida i går kveld og i dag har jeg vært litt trøtt siden jeg i går kveld var hjemme i leiligheten min rett før midnatt. Med det sagt så var det en utrolig fin tur til tross for litt kaos og en grunn til det var jo shopping.

Jeg har nå “Wreck-it Ralph”, “Hotell Transylvania” og “Les Miserables” (nye musikalfilmen) på dvd, jeg har nye comfy og billige sko til 99 kr som jeg kjøpte på H&M, jeg har sjokoladeboller <3 og jeg har selvfølgelig masse nytt lesestoff. Disse bøkene kjøpte jeg:

– Dwarfs av Marcus Heitz (en skikkelig murstein av en bok om dverger og slikt, skikkelig Fantasy og en bok jeg kjøpte mest fordi den bare så ufattelig kul ut)

– Suddenly a knock on the door av Etgar Keret (fordi jeg har likt en annen novellesamling av ham før)

– The Tiny Wife av Andrew Kaufman (elsket “All my friends are Superheroes” av samme forfatter så da måtte den jo kjøpes)

– The Universe versus Alex Woods av Gavin Extence (har hørt at den er super)

– Vi är inte sådana som i slutet för varandra av Katarina Sandberg (svensk ungdomsbok som så veldig fin ut)

– Berättelser från Engelfors av Sara Elfgren og mange flere (grafisk roman med korte noveller fra universet i Fantasy-serien “Sirkelen”, lestes ut på en knapp time på lørdag)

og så fant jeg en bok kalt “Min Roman: En steg för steg guide till att skriva en roman” som inneholder mange ting man skal fylle ut og slikt. Kjempegenial arbeidsbok for forfatterspirer og med andre ord perfekt for meg!

Her er et annet vakkert sted i Stockholm og på dette bildet kan man også se onkel C og den yngste av de tre barna hans som er to år gammel og helt skjønn.

Og min konklusjon er at jeg har hatt det utrolig koselig og fint selv om ikke alt gikk etter planen hele veien. Og jeg liker Stockholm, familien min er herlig og igjen, hurra for bøker og filmer og klær og sjokoladeboller <3 Men nå må jeg lage meg middag siden den ikke lager seg selv. Neste innlegg dukker nok opp på torsdag så da bables vi 🙂

1. Hørtes ut som en koselig tur, sånn reint bortsett fra togkaoset. Og så må jeg få legge til at jeg syns t-skjorta til onkelen din er helt sykt kul 🙂

2. T-skjorten til onkelen min ER kul (han er generelt en særdeles kul onkel) og det var en utrolig koselig tur sånn utenom togkaoset (som for så vidt også var fint siden det jo er en god historie) =D Takk for kommentaren!

3. Hepp! La også merke til t-skjorta til din onkel. Mæget kul! Thumbs up! 🙂
      Så flott å høre om en familie som kan dra på tur å ha det herlig sammen (min er heeeeeelt… nei, skal ikke si mer). Får inntrykk av at dere er en flott gjeng. 🙂
      Litt dramatisk, men også en svært hyggelig tur, visst. Kos deg med filmer, bøker og sjokoladeboller! Og kjempefin ny kjole! (Thumbs up igjen).

4. Skal nevne for onkel A at t-skjorta hans er appreciated 😉 Og ja, jeg er heldig som har familie jeg kan ha koselig turer sammen med <3 Og jeg skal kose meg med filmer, bøker og sjokoladeboller og så fint at kjolen falt i smak =D Tusen takk for finfin kommentar!

5. Bra at dere kom dere til Stockholm til tross for dramatikk =) Ser ut som en herlig tur med god mat og fine opplevelser, akkurat sånn som en ferie skal være =)

6. Tusen takk (og nei, du kan ikke kidnappe den, men siden de har den på H&M i Sverige kan det jo tenkes at den finnes på norske H&M-er også) =D