Nattevakt og tankespill

Heisann! Det er fredag, en ny helg med ganske få planer venter meg (jeg vurderte å dra på kino, men nå har jeg besluttet å vente med det til neste helg da Hidden Figures har premiere og jeg kan se noe interessant som jeg ikke har sett allerede) og livet er fint fordi jeg allerede har lest ut tre bøker denne måneden (greit nok så var det en diktsamling, en grafisk roman og en barn- og ungdomsbok, men likevel, det er jo en god start). Ellers blir det nok en smule awesome høsten 2018 med Phantom of the Opera på Folketeateret selv om jeg har noen forbehold som jeg har kommet litt inn på her: https://www.facebook.com/Karolinsk/posts/10158334094330430. For jeg fikk en kommentar fra Folketeateret på en annen kommentar jeg hadde skrevet på Facebook-siden deres om en annen sak der jeg dagdrømte om nye og ukjente musikaler og fikk som svar at de basically er avhengig av å selge en viss mengde billetter for at det skal gå rundt siden de er et privat teater og følgelig har de ikke friheten til å sette opp nyere Broadway-musikaler, men må satse på klassiske og veldig kjente musikaler der de vet at de vil selge store mengder billetter. Og siden de får stadig høyere ambisjoner med forestillingene de faktisk setter opp blir sannsynligheten for nyere musikaler som Wicked eller Dear Evan Hansen eller In the Heights eller Disney-musikaler á Hunchback in Notre Dame stadig mindre. Og jeg forstår dette godt, men det betyr også at det ene teateret i Oslo som faktisk kan ta sjansen på å sette opp nyere eller mer ukjente musikaler er Det Norske Teatret i hovedsak. Problemet for min del ligger i at jeg elsker musikaler bortimot uansett, men med å velge klassikerne sånn som Folketeateret nødvendigvis må og slik Oslo Nye Teater ellers i hovedsak gjør så betyr det at ja da, musikalelskerne vil kose seg skikkelig, men de som i utgangspunktet er litt skeptisk til musikalen som sjanger møter ikke på et tilbud som gir dem muligheten til å oppdage at oi, jeg liker jo dette bedre enn jeg trodde. Det er de mer nyere og mer ukjente musikalene som utvider ideen om hva en musikal kan være, musikaler som Fun Home som vant Tony Awards for beste musikal i 2015 eller Something Rotten (eller Hamilton, men som andre har påpeket ville den funket dårlig i en norsk oversettelse) og det er der litt av bekymringen min ligger for er det beste å satse på dem som allerede er glad i musikaler slik mange av teatrene i Oslo på mange måter gjør nå eller bør man satse på dem som ikke har falt for musikaler enda og prøve å få dem til å forstå sjangerens magi? Det er en vanskelig balansegang og det er ikke noen enkle svar og det er jo uansett ikke noe stort problem for jeg fryder meg skikkelig, jeg bare tenker…

*

Nok om det. Ellers tenkte jeg nå å bable om en bok jeg har lest som jeg ikke klarer å skrive en skikkelig anmeldelse av, men der jeg heller føler for å dele noen fine øyeblikk. Jeg har nemlig lest Nattevakt av Stian Hole og Synne Lea og det var en så fin symbiose av naivt skjønne små dikt og nydelige illustrasjoner at det nærmest var en meditativ opplevelse. Her er noen inntrykk:

Her har vi forsiden i Nattevakt som er en samling dikt av Synne Lea og illustrasjoner av Stian Hole. Og denne boka har ingen klar historie, den er mer som en slags god natta-aktig atmosfærisk finhet som man kan lese gjennom fort og siden bla gjennom i ny og ne mens man oppdager nye poetiske underfundigheter som kan fascinere.

Diktene er som her ganske barnlige og naive på en sånn måte som minner meg litt om diktsamlingene til Gro Dahle og som er en stil jeg liker veldig godt. 

Og så vil jeg flytte inn i illustrasjonene til Stian Hole og særlig denne.

Det kan være sårt og gjenkjennelig som her.

Og bare veldig fint som denne illustrasjonen før man kan drømme videre med dikt som dette:

Med andre ord er dette en bok å flyte på, flyte i og verdt å titte på hvis man ikke ønsker annet enn bare å gi seg hen før det er tid for helg og dvalemodus. 

*

Og ellers er det ikke så mye nytt og spennende å melde, men jeg har det fint og en kul ting er at på jobbkurset jeg er på nå så har de som del av tilbudet at man kan prate med en terapeut om psykisk helse eller dumme tanker man kan gå rundt med, man kan prate med en fysioterapeut om fysiske smerter og/eller man kan prate med en ernæringsfysiolog om mat og helse. Selv har jeg ingen fysiske smerter og mens jeg av og til har teite tanker som spinner oppi hodet mitt så har jeg det som regel bra psykisk. Ernæringsfysiolog derimot hadde vært interessant å prate med fordi jeg vet at jeg er veldig glad i snacks og slikt og jeg er også ganske bedagelig og greia er at jeg er når sant skal sies ganske heldig for jeg har ingen allergier, jeg pleier sjelden å ha tannproblemer, jeg er lite syk og å være lat eller usunn pleier ikke å ha store konsekvenser og da er det vanskelig å ta de lure valgene når man ikke taper på de dårlige om det gir mening. Jeg tenker at med å prate med ernæringsfysiolog-fyren (som i tillegg var ganske kjekk, ja jeg er overfladisk til tider) så kan jeg kanskje lettere se vitsen med å velge sunnere alternativer og være mer i aktivitet enn jeg er. Jeg vet ikke helt, jeg har ikke lyst til å gjøre noen store forandringer heller, men det finnes sikkert små endringer i livet som jeg kan gjøre med hell. Vi får se hva som skjer og jeg kan holde dere oppdatert…

Men da tenkte jeg å drive med andre ting og så bables vi om noen dager.
 

2 kommentarer
    1. Tusen takk for at du delte fra denne boka som jeg ikke hadde hørt om før, men som jeg blei enormt nysgjerrig på. Syns dikta og illustrasjonene du har posta her var helt nydelige, og skal definitivt se etter denne neste gang jeg er i en bokhandel.
      Jeg leste innlegget ditt på Facebook òg, og jeg skjønner godt at det er frustrerende. Jeg syns jo at Det Norske Teatret er veldig flinke til å sette opp litt mindre kjente musikaler og gjøre det skikkelig bra, men jeg skjønner jo godt at du gjerne skulle ønske at Folketeatret kunne gjort det siden du er så glad i Broadway-stemninga. Det gjør jo nesten at man får lyst til å starte sitt eget teater, men det er selvfølgelig veldig mye enklere sagt enn gjort… Jeg trur i det minste Book of Mormon på Det Norske Teatret blir veldig bra, og om noen skulle satt opp Hamilton i Norge, trur jeg det ville blitt dem. Ellers klarer jeg ikke å se for meg at Wicked ikke ville blitt en enorm suksess om Folketeatret hadde satt den opp, så vi får krysse fingrene for at for eksempel den blir deres store produksjon i 2019.

    2. Vær så god angående deling fra Nattevakt, ble ganske betatt av den så måtte dele litt. Og ja, diktene så vel som illustrasjonene er nydelige <3
      Kult at du leste innlegget mitt på Facebook og jeg er ikke skikkelig misfornøyd altså for det settes opp masse bra i Oslo, jeg bare ser ting som jeg tenker at kunne vært bedre. Tror også Book of Mormon blir veldig bra og Wicked er absolutt noe jeg tror kunne blitt en stor suksess på Folketeateret så man får krysse fingrene for 2019. Og altså jeg gleder meg skikkelig til Phantom of the Opera, jeg og mamma har allerede lagt planer om å se den sammen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg