Yay, Fillern og Oi hva angår Tony Awards-nominasjonene :)

Ååå <3 Nyeste klippet av SKAM, følelsen av å være fylt med kreativitet og energi, det å være ekstra opptatt av musikaler og nyte hvert sekund, å lese fineste boka og å endelig ha et nummer av Stemmer 1, 2017 der jeg har en tekst på trykk slik at jeg kan poste dette bildet:

Og ideelt sett skulle jeg hatt flere utgaver av dette nummeret sånn at jeg kunne gitt blaffen i om menneskene jeg kjenner ville ha eller ikke fordi jeg vil dele dette med folk, det er veldig fint å se seg selv på trykk, det føles som en så herlig bekreftelse på at man kanskje tross alt har noe å komme med og ja, dette er en av tingene i livet som gleder meg nå. 

Ellers ble Tony Awards-nominasjonene offentliggjort på tirsdag og jeg tenkte nå å skrive litt tanker rundt det. I fjor kulminerte denne ideen i et skikkelig langt og grundig innlegg og det har jeg ikke i utgangspunktet tenkt at dette skal bli. I stedet skal jeg ta for meg Yay, Fillern og Oi-følelsene rundt alt sammen på en måte som nok gir mer mening når jeg setter i gang og det gjør jeg like godt nå. God fornøyelse (og hvis du trykker på “Tony Awards-nominasjonene” fungerer det som en link til en oversikt over alle de nominerte)!

Yay, Fillern og Oi-tanker i forbindelse med Tony Awards-nominasjonene 🙂

Yay- ting som gleder meg

– Dear Evan Hansen er nominert til 9 priser og Come from Away er nominert til syv priser. Førstnevnte er musikalen jeg har hatt helt dilla på i flere måneder nå (fordi musikken og alt her er så himla fantastisk og meningsfylt og hvorfor kan ikke bare alle ha like dilla som meg) og sistnevnte er musikalen jeg oppdaget litt senere, men som fort i seg selv ble en musikal som fascinerer meg fordi den er så unik, annerledes og organisk. Det er ellers interessant med de to andre nominerte i kategorien Best Musical (de nominerte i den kategorien er de nevnte Dear Evan Hansen og Come from Away og ellers Groundhog Day og Natasha, Pierre & the great Comet of 1812) der Groundhog Day er en musikal basert på filmen med samme navn mens Natasha, Pierre-musikalen er en musikal basert på deler av boka War and Peace. Groundhog Day er en musikal som er basert på en fornøyelig film med et artig konsept og har musikk av Tim Minchin, men for min del tror jeg at dette nok er en musikal som funker bedre på scenen enn på cd siden musikalcden til denne musikalen har en sang jeg liker veldig godt, men ellers ikke har engasjert meg så veldig. I tilfelle Natasha, Pierre er dette en veldig sær og annerledes musikal der cden fra off-Broadway-versjonen ikke har overbevist meg helt, samtidig som jeg er ganske sikker på at jeg vil like musikalcden med Broadway-versjonen mye bedre siden jeg har sett klipp som får det til å virke som en veldig fascinerende og spesiell musikal som har “gi Karoline dilla”-potensiale. Uansett tror jeg det først og fremst står mellom Dear Evan Hansen og Natasha, Pierre når det skal velges beste musikal, men jeg blir heller ikke overrasket om Come from away kommer fra sidelinjen og lurer til seg prisen. Det vil i alle fall bli både jevnt og spennende så hurra 🙂

– Falsettos, Miss Saigon og Hello Dolly er nominert til beste ny-oppsetning av en musikal. Dette gikk riktignok utover Andrew Lloyd Webber som har en ny-oppsetning av henholdsvis Cats og Sunset Boulevard på Broadway for tiden, men han klarer seg nok og jeg syns det er et interessant spenn når det gjelder de nominerte der jeg er sånn ca 95% sikker på at Hello Dolly vinner fordi denne oppsetningen i følge hva jeg har lest er superpopulær, samtidig som de andre også er interessante nok kandidater for så vidt.

– Ben Platt er nominert til beste mannlige hovedrolle for rollen sin som Evan Hansen i Dear Evan Hansen. Jeg heier aller mest på ham, med Andy Karl som andrevalg og Christian Borle som tredjevalg. Josh Groban er for øvrig også nominert og et veldig kjent navn så han kan nok være en farlig konkurrent for så vidt, men jeg håper mest at Ben Platt vinner uansett. 

– Jenn Colella og Rachel Bay Jones er begge nominert i kategorien beste birolle for rollene sine i henholdsvis Come from away og Dear Evan Hansen og det gjør meg kjempefornøyd siden jeg elsker Jenn Colellas fremføring av sangen Me and the Sky og Rachel Bay Jones virker temmelig fantastisk som Heidi i Dear Evan Hansen. Jeg heier nok litt ekstra på Rachel Bay Jones siden hennes rolle føles så viktig og hun på mange måter er hjertet i musikalen Dear Evan Hansen, men jeg håper uansett at det vil stå mellom disse to. 

– Jeg er i det hele tatt fornøyd med mange av de nominerte. Som Eva Noblezada nominert til beste kvinnelige hovedrolle, som Mike Faist nominert til beste birolle, som hvilke musikaler som er nominert til de ulike mer tekniske prisene og jeg syns også flere av de mer vanlige teaterstykkene som er nominert høres veldig interessante ut. Yay!

Fillern – Ting som jeg syns er synd

– Christy Altomare håpet jeg veldig at skulle bli nominert til beste kvinnelige hovedrolle i en musikal siden jeg har sett flere klipp fra Anastasia-musikalen på Youtube og syns hun er helt fantastisk. 

– Det føles som om veldig få musikaler er nominert til ymse priser siden det basically er de samme fire musikalene som konkurrerer om skikkelig mange av prisene og det er litt synd, ikke minst fordi mange musikaler ikke er nominert til noe i det hele tatt, noe som minsker sannsynligheten for opptredener fra dem dem under Tony Awards og jeg vil se opptredener fra alt.

– Jeg håpet veldig at The Play that goes wrong skulle bli nominert til flere priser siden det er et teaterstykke som skal settes opp på Chat Noir til høsten og det høres skikkelig underholdende og artig ut. Men samtidig virker for eksempel Sweat (som vant Pulitzer-prisen) og Dolls House Part 2 og de som er nominert til prisene når det gjelder vanlig teater så interessante på hver sin måte at man ikke kan bli for skuffet likevel.

Oi – Ting jeg finner litt forbausende 

– Mange nye musikaler fikk ingen nominasjoner i det hele tatt og det fascinerer meg litt. Vi har In Transit (acapella-musikal med kul musikalcd tilgjengelig på Spotify som allerede har spilt sin siste forestilling på Broadway), Charlie and the Chocolate Factory (familiemusikal basert på den klassiske historien), Amelie (basert på filmen med samme navn) og A Bronx Tale (musikal jeg vet veldig lite om utenom at musikken burde være i alle fall litt awesome siden Alan Menken er involvert) som fire eksempler på nye musikaler som ikke ble nominert til noe. Hva angår Amelie så har jeg lest litt om den og hørt at den er veldig søt, sjarmerende og sympatisk, men ikke så mye mer og ærlig talt tror jeg storyen i Amelie er en historie som rett og slett funker bedre som film enn som teater (magien med filmen er fargene, fotografiet, musikken og atmosfæren og det funker veldig godt på film, men jeg tror det nok kan bli litt for sukkersøtt og lett til å funke godt på en teaterscene). Ellers så har jeg lest litt om ymse valg de har gjort angående Charlie and the Chocolate Factory-musikalen som jeg er litt skeptisk til og jeg liker musikken på musikalcden til In Transit ganske godt, men den ble kanskje litt for spesiell og sær igjen. Det er likevel fascinerende hvordan det her er fire nye musikaler som ikke fikk en eneste nominasjon.

– Anastasia, som appellerer til mange (flere har et nostalgisk forhold til animasjonsfilmen) og er godt besøkt er likevel kun nominert til to priser (og jeg anser det som lite sannsynlig at den vinner noen av dem) og dette fant jeg litt overraskende. Jeg tror dog dette har med at denne musikalen har blitt bedre tatt i mot av publikum enn av kritikerne som har vært mer negative og at det generelt sett virker som de mer nyskapende musikalene er de mest populære i år, mens Anastasia er mer klassisk. 

Konklusjon

– Jeg syns likevel at det er mye å være fornøyd med i år og gleder meg til 11. juni da vinnerne vil kåres. 

*

Men da tenkte jeg å drive med andre ting. Neste blogginnlegg kommer om noen dager og her kan dere kose dere med Christy Altomares fremføring av Journey from the Past:

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg