Om ditt og datt og teaterdiskusjoner :)

Heisann! Det er lørdag og jeg burde egentlig skrive dagens kapittel av julekalenderhistorien min for å få lov til å spille Nintendo av meg selv, men jeg tror jeg tenkte å blogge først så her er jeg, heisann!

Og yay, livet er ganske fint selv om neste uke muligens vil by på litt mindre tid til skriving og Nintendo enn ønskelig (fordi teit kurs jeg er påmeldt som gjør at basically hele onsdag og fredag forsvinner) og ymse andre små frustrasjoner. I hovedsak har jeg det skikkelig fint, godt hjulpet av magiske små mirakler som at jeg har vunnet to konkurranser denne uka: det ene er fire billetter til Rettstridig Forføyning på Oslo Nye Teater lørdag 15. desember (her kan det nevnes at to av billettene brukes av meg og mamma, men hvis noen leser dette og er i Oslo og har lyst på en eller to billetter siden jeg altså vant fire billetter så er det bare å si fra raskt, evnt. sende meg en melding hvis vi er venner på Facebook) og det andre er to Norgesbilletter som kan brukes på kino (jeg anser det som ganske sannsynlig at disse fribillettene vil brukes på Sonja Henie-storfilmen og den nye Spiderman-animasjonsfilmen fordi den har fått så fantastiske kritikker visstnok og jeg elsker animasjonsstilen som er helt unik) fremover. Å vinne konkurranser er alltid kult =D 

Forøvrig hva angår kino skal jeg se A Simple Favor i dag (fordi jeg hadde samlet opp nok bonuspoeng til en gratis kinobillett og dessuten er det kule skuespillere og den hørtes underholdende ut) og 20. desember blir verdens beste av alle torsdager EVER fordi jeg da skal se førpremiere på Mary Poppins Returns som jeg gleder meg sååå mye til å se fordi det er en sånn film som jeg vet at jeg vil elske, dessuten kan jeg kose meg med soundtracket på Spotify allerede nå mens jeg venter. Fra soundtracket er dette allerede min favorittsang:

Denne sangen heter “(Underneath the) Lovely London Sky” og mens det hjelper at Lin-Manuel Miranda synger den, så ville jeg likt dette uansett bare fordi det er en så fin melodi og en sånn nydelig nostalgisk atmosfære som virkelig appellerer til meg <3

Ellers har tre av de syv bestilte underverkene jeg bestilte etter at jeg vant Nanowrimo kommet nå og de fire siste bøkene kommer nok til uka og ååå, denne måneden blir nok en skikkelig god lesemåned (holder på med bok nummer fem for desember allerede og vi er ikke en gang en tredjedel ferdig med desember, tjihi) og det er kult. Og jeg har rundet Pokémon-spillet til Switch allerede OG begynt ny fil siden jeg har flere brukere på Switch-en min, jeg skriver masse og jeg jobber litt og det går veldig greit det og. 

Før jeg avslutter dette innlegget har jeg en ekstra ting jeg vil kommentere, nemlig dette: https://www.nrk.no/kultur/teatere-i-ordkrig-om-_the-book-of-mormon_-1.14327599

Saken er kort oppsummert at Knud Dahl som er direktør av privatdrevne Folketeateret mener at Det Norske Teatret bør unngå kommersielle musikalsuksesser når de skal velge repertoar fordi de er statsstøttet mens Folketeateret på sin side er helt avhengig av billettsalg. Og selvsagt kan jeg forstå frustrasjonen til Folketeateret fordi de har mindre frihet når de skal velge hva de skal sette opp (jeg har tidligere irritert meg litt over at Folketeateret går for litt for safe musikalvalg, men det er jo fordi de må det for å være garantert at det selges nok billetter til at det går rundt) og det er nok vanskelig å drive teater privat selv om Folketeateret har hatt stor suksess de siste årene. Dessuten er det et faktum at teaterbilletter er litt dyrere på Folketeateret enn Det Norske Teatret fordi dette igjen er noe Folketeateret er nødt til for å nok inntjening. Med det sagt syns jeg likevel at Knud Dahl virker smålig her og han virket enda mer smålig på Dagsnytt Atten der dette ble debattert fordi fokuset hans er så feil og han argumenterte som om alt handlet om penger og ikke lidenskapen som burde ligge til bunns uansett hva man driver med.

For når det kommer til musikaler så er det faktisk Det Norske Teatret som kom først. De har hatt et stort fokus på godt musikkteater i over 50 år og en viktig forskjell ligger også i at de har et mål utover å underholde i form av at det er musikkteater på nynorsk. Så Det Norske Teater forvalter norsk kulturarv, i tillegg til å underholde med f.eks. Book of Mormon og det aspektet tenker ikke Knud Dahl på. Dessuten får Det Norske Teatret statsstøtte, men, som direktør Erik Ulfsby påpekte på Dagsnytt Atten, så brukes også alt til videre utvikling både i form av vedlikehold og ved interessante prosjekter som en ny scene i Groruddalen og egen utdanning for skuespillere med flerkulturell bakgrunn. Det Norske Teatret gjør så mye rent utover å underholde og det hadde vært helt feil om de ikke da også tilbød musikaler, selv om det skaper konkurranse for Folketeateret. Dessuten setter Det Norske Teatret også opp mye som ikke er musikaler i tillegg, mens de har tjent mye på Book of Mormon er det feil å si at den står for all inntjening og det aspektet føles det også som om Knud Dahl ikke skjønner.

Et aspekt er også det at om man ser og liker en musikal på et teater øker muligheten for at man ser en annen musikal og. Ikke bare hadde Oslo som musikalby vært langt fattigere om kun Folketeateret tilbød store musikalopplevelser, men jeg tror også Folketeateret ville fått problemer uten konkurranse. For jeg er ganske sikker på at mange som drar på Folketeateret kan ha sett en og annen musikal på Det Norske Teatret opp i gjennom, likt det og så tenkt at de vil se om det finnes andre alternativer og da kommet over Folketeateret, siden Det Norske Teatret har en lenger kultur for godt musikkteater er dette noe jeg anser som ganske mye mer sannsynlig enn det omvendte. Dessuten skulle jeg tro at man som direktør av et teater som Folketeatret først og fremst var glad for at folk så musikaler. Et annet aspekt er det at siden Folketeateret er nødt til å ha dyrere billetter for at det skal gå rundt så betyr det også at det ville vært mange som ikke ville hatt råd eller mulighet til å se kommersielle store musikaler om Folketeateret var alene om å sette det opp og jeg vil at alle skal ha muligheten til å se musikaler, ikke bare de aller rikeste (eller folk som meg som ikke er rike, men som sparer penger for å få med seg så mye musikaler og teater som mulig fordi å være på teater er det aller fineste de vet). Jeg vil bare at det skal være så mange musikalalternativer som mulig.

Og for min del skulle alle teatre fått statsstøtte og alle midlene de trengte for at det skulle gå rundt. Jeg hadde elsket om Folketeateret ikke var avhengig av billettinntekter og kunne valgt nyere musikalsuksesser som ikke er satt opp i Norge før og om Oslo Nye Teater kunne satt opp musikal neste år (noe de ikke skal dessverre) og om det var en haug med musikalopplevelser overalt i Oslo by, enda mer enn nå. Men så er det igjen dette aspektet ved at Det Norske Teatret også har et ekstra formål med å bevare nynorsken, forvalte norsk kulturarv og også å utvikle ved teaterstudiet sitt for flerkulturelle eller den nevnte scenen i Groruddalen som virkelig forsvarer statsstøtten deres. Folketeaterets mål om å gi Broadway-opplevelser i Oslo by er for så vidt et flott formål, men det virker ikke som om Folketeateret har noen mål rent utover å underholde og da kan man vel si at Det Norske Teatret ikke bare fortjener statsstøtten sin, men også så absolutt gjør sitt for å holde seg fortjent til den. Hvis teatre som er privatdrevne også vil ha sin bit av statsstøttekaka vil jeg se prosjekter, da vil jeg at de skal vise til at de har et større mål enn kun å underholde. For bare å underholde er et supert mål, men Det Norske Teatret er så mye mer enn bare kommersielle musikalproduksjoner, om noe så er det bare en bonus og utrolig snilt at man altså kan få det og!

Team Det Norske Teatret!!!

2 kommentarer
    1. Jeg syns det var usedvanlig surmaga av Knud Dahl å gå ut i media og basically sutre over hvor urettferdig det er at Det Norske Teatret har hatt så stor suksess med Book of Mormon. Jeg forstår også at det er utfordrende å drive privat, men det er rett og slett skikkelig dårlig stil å holde på sånn, som om han var misunnelig. Og for all del, det får han lov å være, men ser ikke helt poenget med å absolutt måtte ta det offentlig. Og Folketeatret kunne jo ha satt opp Book of Mormon de òg, men så var det bare sånn at Det Norske Teatret kom dem i forkjøpet. Og: helt ærlig trur jeg faktisk at Folketeatret hadde kunnet oppleve en like stor suksess som Det Norske Teatret om de hadde satt opp andre typer musikaler enn det de har gjort i det siste, for eksempel Hamilton.
      Og gratulerer med vinnerlykke, jeg har sjøl vunnet to ganger to kinobilletter i det siste, det er gøy!

    2. Enig med deg i at det var surmaga av Knud Dahl og jeg tror nok Folketeateret hadde tjent på det i lengden om de hadde satt opp andre typer musikaler selv, men ja ja. Og takk, og kult at du har hatt litt flaks selv 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg